Zdalne nauczanie – krótki poradnik dla katechety

  • 21 kwietnia 2020, Mateusz Kierczak

W okresie zagrożenia epidemicznego placówki edukacyjne pozostają zamknięte i jedyną możliwością kontaktu z uczniami jest zdalne nauczanie. Najlepszym i najbezpieczniejszym sposobem komunikacji nauczyciela z uczniami i rodzicami jest dziennik elektroniczny. Przy pomocy dziennika elektronicznego można przesyłać odpowiednie materiały, linki do filmów itd. Zaletą dziennika elektronicznego jest to, że dostęp do niego mają wszyscy uczniowie i rodzice. Można z powodzeniem korzystać także z innych, mniej formalnych kanałów komunikacji elektronicznej np. z Facebooka.

Ciekawą formą zdalnej pracy jest tworzenie wirtualnej klasy za pomocą darmowej aplikacji „Google Classroom”.

INSTRUKCJA:

Tematy, karty pracy, filmy i muzykę z kolejnych lekcji opracowanych na potrzeby katechezy można udostępniać za pomocą Google Classroom. Na tej platformie możemy łatwo publikować odpowiednie linki, które posłużą nam jako pomoce. Co należy zrobić?

a) Należy się zalogować na swojej poczcie Google. (Jeśli nie masz konta, trzeba je założyć)
b) Po zalogowaniu na poczcie lub rejestracji nowego konta wejdź w Google apps (prawy górny róg). Na dole znajdziesz ikonę classroom. Teraz wybierz opcję stwórz lekcję/klasę.
c) Nadajemy tytuł, opis i przedmiot. Kolejno akceptujemy regulamin, aby móc stworzyć wirtualną lekcję. Można stworzyć jedną klasę dla wszystkich uczniów lub każda klasa, w której uczymy może mieć oddzielną platformę.
d) Teraz jesteś w wirtualnej klasie, gdzie na głównej stronie jest podany unikalny kod: np.: i5jbghr (to jest klasa dla moich uczniów oraz materiał przygotowany na obecny tydzień.).  Ten kod, który zostanie dla was wygenerowany wpisują wasi uczniowie, żeby móc uczestniczyć w tym co się dzieje w wirtualnej klasie.
e) Materiały tam zamieszczane traktujemy jako zeszyt, a quizy jako notatkę z lekcji. Obsługa wydaje się być intuicyjna, do każdego nowo zamieszczanego materiału można przyporządkować quiz lub nawet kartkówkę. Oceny mogą być wpisywane według odpowiedniej wagi.
f) Filmy z Youtube mogą być zalinkowane. Można wrzucić własne dokumenty lub stworzyć za pomocą google doc.

W razie potrzeby zamieszczam filmik, w którym jest pokazane krok po kroku jak zabrać się za stworzenie wirtualnej klasy:
https://www.youtube.com/watch?v=RN_JzkWUtKo
Za instrukcję dziękujemy Diakonów Maciejowi Godzieszce

Zdalne nauczanie powinno zakładać kontynuację realizowanego programu. Można zaproponować wyjątkowo kilka lekcji spoza programu, jednak ponieważ nastawiamy się na dłuższy okres takiej pracy, warto skupić się na realizacji zaplanowanych w danym roku treści.

Nie należy przesadzać z wymaganiami czy natłokiem materiału. Powinien on być atrakcyjny i nie przeładowany treściami, by nie zniechęcać uczniów. Trzeba też mieć wzgląd na uwagę MEN, że dzieci w związku z e-lekcjami będą spędzać sporą część czasu przed ekranem komputera.

Zdalne nauczanie powinno być oparte na dwukierunkowej komunikacji. Nie wystarczy zaproponować obejrzenia filmu czy przeczytania jakiejś lektury. Najwartościowszym elementem są informacje zwrotne ze strony uczniów.  Warto chociażby postawić uczniom pytania, np. w formie kart pracy.

Nauczyciel pracujący z konkretnym podręcznikiem posiada związane z nim odpowiednie materiały elektroniczne (płyty CD, linki, login na platformie wydawnictwa). Te z kolei umożliwiają mu szeroki dostęp do materiałów ułatwiających zdalne nauczanie. Wydawnictwa proponują zawsze materiały podzielone na grupy wiekowe.

Linki do stron związanych z materiałami przydatnymi do zdalnego nauczania:

http://www.ekatecheza.pl

https://katechizmy.com.pl/

https://kulkat.pl/

https://portalkatechetyczny.pl/

https://www.jednosc.com.pl/strefakatechety/

Katechezy dla młodzieży

Rodzicom i Katechetom polecamy program jezuickiej TV Live proponujący  atrakcyjne zajęcia dla dzieci od zerówki do klasy V szkoły podstawowej: “Mocni w Duchu” dzieciom: https://youtu.be/CkeP3Npgspc

 

Ponadto polecamy następujące adresy (za stroną: www.archpoznan.pl):

– Aplikacja zawierająca przykładowe propozycje ćwiczeń interaktywnych do nauczania religii a także służy do tworzenia własnych pomocy dydaktycznych: https://learningapps.org/index.php?category=87&s=

– Propozycje kart pracy z wykorzystaniem myślenia wizualnego:
http://katechezawizualna.pl/

– Propozycje krótkich filmów dla dzieci:
https://dominikanie.pl/video/pandziochy/

– Propozycje filmów dla młodzieży:
https://dominikanie.pl/video/biblia/

– Tworzenie własnych quizów i korzystanie z przygotowanych przez innych nauczycieli religii gotowych tzw.kahootów:
www.getkahoot.com

– Tworzenie pomocy dydaktycznych za pomocą TIK; generatory kart pracy:
www.specjalni.pl

– Generator do tworzenia kodów qr:
https://www.qr-online.pl/

– Aplikacja do tworzenia pomocy dydaktycznych np. koła fortuny:
www.flippity.net

– Webquest Śladami Jana Pawła II – propozycja pracy metodą projektu:
https://sladamijp2.blogspot.com/

Warto polecić dostępne na YouTube filmiki z cyklu „Trzyminutowy katechizm”.

 

Najprostszą formą edukacji przy pomocy zdalnego nauczania jest praca z podręcznikiem, jaki zwykle w domu mają uczniowie (można im też przesłać tekst podręcznika, który nauczyciel ma na nośniku elektronicznym). Uczeń czyta tekst ze strony podanej przez nauczyciela i odpowiada na pytania. Oczywiście warto wzbogacić taką lekcję np. przez krótki film.

 

Przykład – przesłany przez p. Katarzynę Chrobok


 klasa 5 szkoły podstawowej – Wydawnictwo „Jedność”

  1. Przeczytaj z podręcznika następujące treści znajdujące się pod tematami:
  2. Szymon z Cyreny – przypadkowy przechodzień
  3. Wizerunek Mistrza – św. Weronika

Wybierz którąś z tych postaci – Szymona lub św. Weronikę. Następnie spróbuj się wcielić w wybraną postać i opisz swoje spotkanie z Panem Jezusem na drodze krzyżowej. Możesz zacząć np. tak: „Już od dłuższego czasu mieszkam w Jerozolimie. Przeprowadziłem się do tego pięknego miasta z Cyreny ….” lub: „Przybyłam do Jerozolimy na święto Paschy. Co roku tu pielgrzymuję, aby podziękować Bogu za wyzwolenie przed wiekami naszego narodu z niewoli egipskiej …”

klasa 4 szkoły podstawowej – Wydawnictwo „Jedność”

  1. Przeczytaj z podręcznika następujące treści znajdujące się pod tematami:
  2. Dziedziniec Piłata – przed sądem
  3. Ulice Jerozolimy – ostatnia droga
  4. Golgota – cena zbawienia
  5. Wykonaj komiks na podstawie przeczytanego tekstu lub narysuj jedną ze stacji drogi krzyżowej.

klasy 7 i 8 szkoły podstwawowej

W tym roku przeżywamy 100 rocznicę urodzin Jana Pawła II i 400 rocznicę męczeńskiej śmierci św. Jana Sarkandra – patrona naszej diecezji

Wykonaj lapbooka na temat Jan Paweł II – 100 rocznica urodzin, lub św. Jan Sarkander – człowiek sumienia

 

Możliwe jest też nauczenie online, z wykorzystaniem kamerki internetowej. Wymaga ono obecności grupy uczniów w określonym czasie.

Drodzy Katecheci, prosimy o przesyłanie Waszych pomysłów na adres: studenski@kuria.bielsko.pl